Senden önce gönderdiğimiz Resullerin sünneti, öncekilerin sünneti, tek bir yerde de öncekilerin yasaları olarak bahseder. Peygamber (a.s) ile özdeşleşmiş bir sünnet kavramı sonradan oluşturulmuştur,
Dediniz ?
İsra suresinde bahsedilen sunetullahtır. Allahın resuller üzerindeki daimi sünneti. 77. Ayetin siyak ve sibağına bakarsak daha iyi anlarız.
Ayeti birde ben yorum merkezli ele alayım ; Senden önce özgürce sorumluluklarını yerine getirmek üzere görevlendirip gönderdiğimiz Rasullere karşı çıkarak, onları sürgüne gönderenlere uyguladığımız ceza kanunları böyledir. Bizim sünnetimizde, bizim kanunlarımızın uygulanmasında, ne geri çevrilme, ne zaman-mekân sapması yapılarak değiştirilme, ne de hak edenlerinden başkalarına yönlendirilme göremezsin.
Arap toplumunda sünnet kavramı çokça kullanılan bir kelimeydi. Allah Resulünün sunneti de vardı. Yani onun yapa geldiği sürekli tekrar eden dine ahlaka dair hal hareket tavır ve davranışları. Ama süreç içinde Arap toplumunda her kişi kabile ve şahısla anılan falancanın sünneti söylenmez olup, sünnet dendiğinde sadece Resulullah’ın sunneti anlaşılmış oldu. Sünnet kavramının tabii tarihçesi budur.
Sadece Ali imrandaki ayet değil bir çok ayet peygamberin bir vahy hanmalı olmadığını resule itaati Allaha itaat olduğu çok net ifade edilir. Bu Resulullah’ın sunneti değil getirdiği mesaj ile alakalıdır.
Resulullah’ın sünneti ile alakalı olan kısmı ise şudur; Mesajın ete kemiğe bürünürken izlenen hareket tarzı ve metodoloji...
Yani buradaki hareket tarzı ve metoloji Allah resulüminün sünnetidir.
Mesela Namazların sünnetleri, ALlah resulünün ibadet metodolojisini bize verir. Namaza yaklaşımını namazı nasıl ikame ettiğini bize gösterir.
Yani benim sünneti sistemleştirfiğim şey şu :
Vahy / Resulullah’ın hareket metodu...
Vahy yaşamak / usul / uslup / metodoloji
Sonraki yazımda detaylandıracağım inşallah